miercuri, 22 august 2012

Ardei capia marinaţi


Sunt gustoşi şi săţioşi, buni în toate împrejurările. Lângă o friptură, cu o mâncare de cartofi, în sendvişuri sau ca gustare, pur şi simplu.
Mie îmi place să-i mănânc cu pâine caldă şi brânză.
Reţeta e aflată de la mama, care nu mai ştie de unde a învăţat-o.

(rețeta a fost reeditată pe 14 septembrie 2013)

Aceasta rețetă am preparat-o în două variante.
În prima mi s-a părut că e prea mult ulei. În a doua, am scăzut cantitatea de ulei și am crezut că e mai bine să o scad și pe cea de oțet, dar a ieșit prea diluată pentru gustul meu. Când o voi mai prepara, voi păstra cantitățile de apă și oțet din prima variantă, micșorând-o doar pe cea de ulei.

I. 1 l apă
   1 litru oţet
   500 ml ulei
   6 linguri zahăr
   2-3 linguri sare
   4 kg ardei capia
   foi de dafin, boabe de piper, boabe de muștar
   usturoi, cimbru sau alte plante aromatice


II. 1 litru apă
     750 ml oţet
     250-300 ml ulei
     sare, zahar si condimente ca la varianta I
 


Folosiţi ardei capia nu neapărat mari, dar cărnoşi. Cei mai cărnoşi pe care-i găsiţi. Nu vă uitaţi la bani, că merită!
Spălaţi-i şi curăţaţi-i de cotoare.
Puneţi la fiert într-o cratiţă încăpătoare apa, uleiul, oţetul, sarea, zahărul, piperul, boabele de muștar şi foile de dafin (dacă nu vă plac, puneţi ce plantă aromatică vreţi).
Când începe să fiarbă, puneţi în vas câţi ardei încap fără să-i înghesuiţi. Aşteptaţi să înceapă să clocoteasca iar lichidul, întoarceţi ardeii şi lăsaţi-i să mai fiarbă 2-3 minute. Puteţi să-i întoarceţi de mai multe ori. Ideea e că trebuie să-şi piardă din rigiditate, dar să nu se înmoaie.


Scoteţi prima serie de ardei scurgându-i bine de lichid (aveți grijă să nu vă opăriți cu el!) şi puneţi-o la fiert pe următoarea.
Procedaţi iar cum vă explicai.



Până fierb ăştia, aşezaţi-i pe primii în borcanul sau vasul cu capac pe care l-aţi ales. Puneţi printre ei căţei de usturoi curăţaţi şi crenguţe de cimbru sau busuioc, ori frunze de dafin din lichidul în care fierb.
Scoateţi ardeii şi puneţi alţii la fiert.

După ce terminaţi de fiert ardeii şi îi aşezați pe toţi în borcan, turnaţi deasupra lichidul fierbinte (dacă folosiți borcane de sticlă, puneți-le pe o tavă metalică). Înşurubaţi bine capacul sau legaţi cu celofan.
Nu necesită sterilizare sau conservant.
Puteţi să începeţi să mâncaţi din ei după câteva zile. După ce umblaţi la borcan legaţi-l la loc. Dacă îi ţineţi la rece (în beci stau foarte bine) nu există riscul să fermenteze, dar dacă îi lăsați descoperiţi îşi pierde din aromă.
Puneti-i în borcane mai mici (de 2-3 litri) si eventual băgați în frigider borcanul început.


În ce privește gustul, e mai bun decât dacă ar fi copt, pentru că textura și gustul sunt mai plăcute, mai apropiate de cele ale legumei crude. În plus, în interiorul ardeiului se formează un fel de gelatină care îi sporește calitățile.

Cantităţile le-am ajustat după gustul meu. Puteţi să le modificaţi. Gustaţi din soluţie ca să vă daţi seama dacă vă place.

Este posibil, atunci când pregătiți cantități mari, să fie nevoie să completați lichidul din cratiță căci se evaporă la fiert.

După ce așezați ardeii în borcan, turnați lichid până aproape de gura lui, pentru că ardeii vor absorbi mult și va mai scade. Altfel, există riscul să vă rămână în sec.
Puneți  deasupra nişte bețişoare (frigărui sau crenguțe spălate, dacă nu aveți bețişoare de lemn), în cruce, care să  țină ardeii  în sos.


6 comentarii:

  1. Vreau sa va multumesc pentru reteta. Am dat de ea acum doi ani sí de sa spun, e delicioasa (ásta nu e numai parerea mea, ci sí a vecinilor :-) )

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ma bucur ca v-a placut :) o sa-i trasmit mamei, se va bucura. si eu ma bucur c-am putut s-o dau mai departe. incercati si gogosarii marinati, mi se par mai putin uleiosi si ocupa mai putin spatiu...

      Ștergere
    2. Soacra mea făcea o rețetă de ardei,însă îi lasă întregi cu tot cu codițe și cotoare.Din păcate ea a decedat și nimeni nu mai știe reteta.Din câte am citit cred că se apropie de rețetă dumneavoastră .O sa o incerc și sper sa fie că rețetă soacrei mele.Multumesc

      Ștergere
  2. Nu vad ce cantitate de ardei ati folosit ?

    RăspundețiȘtergere
  3. Parere si experienta mea e ca nu conteaza cantitatea de ardei. Atata fac din cit am. Zeama se poate completa daca se termina, care se consuma in functie de cit ardei pun in borcan. Eu am taiat ardei pe jumatate si asa feliati i-am pus in borcane de 1 l, deci au fost borcanele relativ indensate, zema cit cuprinde si au iesit perfecti. Atit am schimbat ca eu am pus la dunst, dar anul asta am sa fac si fara. Mi-a fost teama sa nu se strice.

    RăspundețiȘtergere